Startsidan  ·   Instagram  ·   Twitter  ·   Tumblr  ·   Tumblr 2

#47

Skrivet:    ·  Känslor
Jag vill kunna få ett A utan att ge upp mitt liv.
Jag har alltid haft väldigt lätt för skolan och det har inte varit speciellt svårt att klara av. Det är först nu på högstadiet som jag verkligen måste jobba hårt för mina betyg. I åttan kämpade jag på och ville vissa kvällar gråta för att jag inte skulle hinna med att plugga så mycket som jag behöver för jag är en tjej som ställer otroligt höga krav på mig själv och det har jag alltid gjort och jag har heller aldrig velat ägna all min tid åt skolan. När skoldagen är slut vill jag kunna umgås med vänner, syssla med mina intressen och ta det lugnt utan att veta att mina betyg blir lidande av det.
Ända sedan den nya betygsplanen kom har kraven på oss elever ökat. Om det skulle vara så att du har fått ett B på allt inom ett ämne och sedan får du E på ett prov så blir ditt slutbetyg också ett E. Kraven för att få höga betyg har höjts och för att få ett A får du helt enelt inte ha en dålig dag. Detta blir tillslut för mycket press speciellt då det egentligen ska räcka med all tid du får i skolan. Man ska inte behöva ta med sig allt hem för att kunna få det betyg man vill ha. Det är dessutom en massa ungdomar som lider av både stress och press för att hinna med allt och mina fingrar räcker inte ens till för att räkna upp alla skoluppgifter som har gått dåligt för mig.

Men nu orkar jag inte mer. I höstterminen av 9an släppte jag på mina kraven så himla mycket, vilket har lett till att det har gått sämre i flera ämnen och detta är inte pågrund av lathet utan jag orkar inte längre kämpa för det omöjliga betyget A och samtidigt ha min hälsa i behåll. Jag vill veta att jag kan ha en dålig dag utan att hela mitt betyg rasar och jag vill kunna ha ett liv utanför skolan där jag kan få slappna av och inte störas av inlämningar och prov. Tycker verkligen att kraven på dagens elever borde sänkas för det finns flera som inte orkar mer.



DITT NAMN*
Kom ihåg mig?

DIN EMAIL (publiceras ej)


DIN BLOGG


DIN KOMMENTAR